zaterdag 9 november 2013

KOOISE VROUWEN "papa komt" een nieuwe visie op Juliana

JULIANA...

in het binnenkort te verschijnen heel interessante boek door verfrissende visie van sociologe Jolande Withuis als preview o.a.vermeld in de Volkskrant van 9 november 2013

blijkt Juliana volgens Withuis veel meer in haar mars te hebben gehad dan de heren om haar heen wensten en daarin is ze bepaald niet alleen:

Stine Jensen 2012:
wat WEL bestaat is de constructie van de Nederlandse vrouw:
liefst blond, vrolijk, spontaan, brutaal maar...ongevaarlijk!

Claire Bloom die jaren tevergeefs als een Madame Butterfly heeft gewacht op de vader van Sammy zegt in Sammy and Rosie get laid (1987) van Stephen Frears:
"we lived by denial, by the acknowledgements of limits: the penis was our lifeline!
I wanted a true relation, he wanted money and power.

playboy Benno die wel 6 x in die vijf jaar!
zeg maar 1 x per jaar (wie is toch die man die het vlees laat snijden?)
zijn gezin als wettige echtgenoot
komt... filmen in Canada
heeft met zijn plakplaterige waterige wensfilmjes


>  papa komt papa komt.. welk kind zegt dan - na een jaar:

"alweer?... tja hoor es ik speel nu ff fijn in de zandbak...dag man van mama"

dus: ... papa komt papa komt,  wij allemaal blij met kanten jurkjes aan...>

ook daarmee verpletterend bijgedragen aan het orthodoxe wensbeeld over vrouwen en over vrouwen als echtgenotes.

In katholieke milieus werd (mogelijk nog)
de vader streng gescheiden gehouden van zijn echtgenote-in-barensnood en mocht hij de boreling pas aanschouwen en ZIJN naam geven
na uitvoerige oppoetsing van zijn vrouw en 't nieuwe kind.

En Juliana? bleek ze te idealistisch
om tegen hem na de zoveelste gedoogde minares te zeggen: fuck off jij
omdat ze wist dat ie dan ging?
Door hem niet (helemaal) weg te sturen gijzelde ze hem maar kooide ze ook zichzelf en haar dochters.

de houding van de wettige echtgenoot van Juliana
doet me denken aan de filmende lapzwans die Banksy ten tonele voert in zijn film
<Exit through the giftshop> uit 2012:

zijn enige bijdrage aan zijn gezin met kinderen is: ALLES filmen...
hij maakt geen eten voor ze:
hij filmt ze etend (eten ingekocht en bereid door de moeder)
de kinderen in bad?
hij filmt ze en maakt - achter de camera - zijn familie tot figuranten en plaatst ze aldus buiten beeld in een kritiekloze, nietszeggende diarree van beelden.

zijn wettige echtgenote is als de onbestorven weduwe volstrekt onmachtig  binnen haar "huwelijk" en in haar eentje totaal verantwoordelijk voor de jonge kinderen en erger: ze heeft er aan hem nog een - irritant filmend - kind bij...

De rol van Juliana heeft me altijd gefascineerd en... teleurgesteld:
Als een dergelijk rijk en uiteindelijk ook machtig meisje had ze ALLE kaarten in handen om van haar playboy, netjes gezegd, af te geraken:

Ik vind haar gedrag hierin tot de dag van vandaag verbijsterend maar ook
een slag in het gezicht van vrouwen die now'days bijstand moeten aanvragen of ook in betaling vernederende baantjes moeten aannemen omdat hun huwelijk  te.... vernederend is om door te gaan.

"...je gaat eraan onderdoor, aan die onzekerheid...
hoe en hoe laat komt ie vandaag weer thuis en... komt ie wel thuis?
en: aan de hoeveelste minares is ie nu weer begonnen...
wij, de kinderen en ik waren constant de afgeleide van zijn leven..."

en we praten nu maar even (nog) niet over de kinderen die de geschiedenis dreigen te herhalen....aardje naar het vaartje...?

9 november 2013



woensdag 6 november 2013

From Russia with LOVE

Tussen sleep en japon van Maxima

past minstens een vrije Faiza


ijsbeer zijn ... een HELE klus!

maandag 4 november 2013

LUSTPIL OF SLETVREES
LUSTVREES OF SLETPIL

groene zwarte of helemaal geen piet:
de crisis verlegt zich

(deze afbeelding is eveneens met zwarte zwaan beschikbaar)


zondag 3 november 2013